Sunday, March 1, 2009

Krisis ekonomi global

Saya tertarik dengan kenyataan Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai krisis ekonomi. beliau mengatakan sistem kapitalis barat yang mengamalkan pasaran bebas merupakan punca kejatuhan ekonomi dunia masa kini. Saya sgt bersetuju dengan pandangan beliau. Sepatutnya satu mekanisme baru yang lebih baik dan adil perlu difikirkan dengan segera bagi menangani masalah2 yg akan datang. Adalah tidak adil krisis kewangan yang berlaku di negara lain turut mempengaruhi negara lain sehingga nilai matawang negara lain juga turut terjejas akibat permainan spekulasi di pasaran antarabangsa.

Kejayaan Malaysia melalui kepimpinan Tun mahathir melepasi krisis ekonomi tahun 98/99yg lalu patut dijadikan tauladan dan sebagai aras pengukur standard pelaksanaan yang berkaitan dgn isu-isu ekonomi khasnya kewangan. saya percaya, jika semua pemimpin tanahair tanpa mengira fahaman politik, dpt duduk semeja bagi membincangkan isu ini, saya pasti negara kita akan menjadi kuasa besar dalam bidang ekonomi..insyaalah..

3 comments:

Jard The Great said...

hmmm...

apa peranan kita sbg bloggers ek?

SAYANG SARAWAK said...

Jard,
Saya rasa penyebaran info yg tepat ttg perbelanjaan berhemah serta cara-cara menjana pendapatan dengan menggunakan modal yang rendah disamping peluang-peluang pendapatan yang lain.
Saya rasa ada banyak lagi yang boleh kita lakukan demi negara yang tercinta.

singamaraja said...

Visit sayang Sarawak