Thursday, November 27, 2008

Pepatah Melayu

Orang melayu kaya dengan bahsa nya yg sangat indah dan penuh bermakna. Penggunaan pepatah melayu dalam ungkapan harian mereka mempunyai tujuan. Antara pepatah melayu yg praktikal dan berkaitan dgn masalah politik dan semasa kita adalah seperti "gunting dalam lipatan", "musuh dlm selimut", "Semut diseberang laut nampak, gajah di depan mata tidak Kelihatan" dan banyak lagi.

Pepatah-pepatah ini dicipta oleh masyarakat terdahulu agar ianya dpt menjadi pengajaran kepada kita dalam membaiki kehidupan harian. Semua pepatah yg ada mempunyai objektif tertentu dan relevan jika kita bandingkan dgn senario yg ada. Sebagai contoh, pepatah "semut di seberang laut nampak, gajah di depan mata tidak kelihatan" menjelaskan kpd kita bahawa sesuatu penyelesaian utk masalah-masalah tertentu dpt kita selesaikan sendiri tanpa meminta bantuan org asing kerana kita mempunyai ramai pakar yg berkebolehan utk menyelesaikannya. Krisi kewangan yg pernah kita alami pada tahun 98/99 adalah bukti yg nyata. Pada masa itu banyak negara meminta bantuan IMF tetapi kita menyelesaikan masalah tersebut dengan menggunakan segala resources yg ada dgn tunjukajar pakar-pakar tempatan dan ini jelas membuahkan kejayaan yg sgt mengkagumkan.

Kesimpulannya, nenek moyang kita mempunyai visi yg jauh apabila mereka mencipta pepatah, peribahasa atau simpilan bahasa. Pengajaran yg terdapat didalamnya sgt berguna dan patut dikaji dan dicontohi oleh kita semua. Apa yg baik dijadikan amalan dan segala yg tidak baik itu kita jadikan sempadan.

2 comments:

MakModen said...

reminds me of my masters thesis! i wrote about peribahasa melayu.. don't ask me how it is related to Math... will write more about it in my blog..

Anonymous said...

wow..master thesis..you rock..sister