Thursday, November 27, 2008

Kematangan Berpolitik

Proses pemilihan presiden Amerika dari peringkat parti hingga ke peringkat pilihanraya presiden menampakkan satu kematangan berpolitik yang sangat tinggi. Semua calon yg menawarkan diri utk menjadi calon presiden amerika akan bertanding di peringkat parti. taktik berkempen yg digunakan sgt menarik, inovatif dan kreatif. Penggunaan media disamping cara berkempen tradisional digunakan secara meluas tanpa sebarang sekatan oleh mana-mana pihak. Perdebatan umum juga turut diadakan agar rakyat dapat melihat dan mengukur kebolehan dan standard calon yg bakal menerajui negara mereka.

Jika kita bandingkan dgn proses pemilihan tersebut dgn senario di negara kita, perbazaannya amat ketara sekali. Pemimpin-pemimpin parti pemerintah khasnya sgt takut akan kedudukan mereka tergugat jika pencabar nereka khasnya dari parti pembangkang diberi peluang yg sama utk berkempen terutama sekali melalui television. Namun demikian, pemimpin-pemimpin pembangkang kini telah menggunakan saluran media yg amat berkuasa iaitu melalui kemudahan internet. Jika kita kaji, banyak blog telah diwujudkan oleh mereka dan penyokong-penyokong mereka untk meluahkan perasaan dan pemikiran mereka kepada rakyat. Calon-calon pembangkang menggunakan blog-blog ini utk menyampaikan segala hasrat dan manifesto mereka kepada rakyat. Cara ini telah didapati berjaya mempengaruhi rakyat sehingga mereka berjaya memenangi banyak kerusi parlimen dan berjaya menguasai beberapa buah negeri.

Zaman telah berubah dan kematangan berpolitik rakyat juga semakin meningkat. Kita mestilah lebih telus dalam apa jua yg hendak kita lakukan. Jadikan kelemahan yg ada sebagai pengajaran dan penanda aras agar ianya dapat diperbaiki dgn segera dan secara bijaksana.

No comments: