Tuesday, September 2, 2008

Pengajaran Permatang Pauh

Kita semua telah mengetahui banyak perkara tentang pilihanraya kecil permatang pauh. Pemenangnya DSAI dengan memperolehi peningkatan jumlah majoriti undi. Bagi mereka yang tinggal di permatang pauh dan ahli-ahli parti yang berkempen di sana, kita harus akur dan mengakui bahawa kempen dan strategi setiap parti tertentu amat menjengkelkan. Setiap kesilapan dan kelemahan lawan menjadi bualan dan bahan terjahan. Setiap skandal samada benar atau tidak akan dijadikan tajuk utama. Segala bentuk perang "psywar" digunakan ke tahap yang membingungkan kita. Adat dan agam diketepikan asalkan tujuan kempen tercapai.
Apakah kesudahan dari hasil semua kempen yang dijalankan khasnya oleh parti pemerintah? Tepuk dada tanya selera. Nampaknya rakyat semakin marah, muak dan benci dengan kita. Rakyat sudah bosan dengan cara kempen yang melampau. Semakin kita memburukkan serta menhinsa pihak lawan, maka semakin benci rakyat kepada kita. Rakyat kini sudah bijak. Apa yang mereka mahu ialah pelan tindakan kita untuk mengatasi apa jua maslah rakyat. Mereka mahu mendengar penyelesaian kita terhadap setiap permasalahan tersebut. Mereka hendak melihat kewibawaan kita sebagai seorang pemimpin, pentadbir dan pengurus yang cekap. Beritahu rakyat akan kemampuan kita untuk memulihkan keadaan ekonomi kita. Bangkitkan semangat patriotik dan kecintaan kepada negara. Tiupkan semangat perpaduan, kerjasama, toleransi dan kasih sayang sesama insan. Jangan kita merendah-rendahkan lawan kita dengan menceritakan perkara-perkara yang boleh mengaibkan mereka. Jangan kita pandai bercakap tentang agama tetapi dalam pada masa yang sama kita melanggar segala hukum agama yang ada hanya semata-mata untuk meraih sokongan rakyat. Percayalah, semakin kita mengihan, mencerca, memburukkan lawan kita, semakin bencil;ah rakyat kepada kita. Oihak lawan pasti akan beroleh keuntungan dari perbuatan hina kita. maka, saya merayu agar kita menggunakan kempen yang bijak serta lebih bertanggungjawab. Contohilah cara-cara kempen pemimpin agung atau setidak-tidaknya contohilah cara kempen Barrack Obama. Walaupu beliau berkulit hitam, tetapi dengan penjelasan beliau tentang corak dan cara pentadbirannya kelak telah berjaya meraih sokongan rakyat Amerika dari pelbagai peringkat dan warna kulit. Strategi nkempen melalui beberapa siri iklan yang komprehensif yang diselitkan dengan penerangan agenda politiknya amat berkesan sekali.
Semoga pengalaman di Permatang Pauh mendewasakan kita. Insaflah dan ingat, rakyat kini semakin bijak. Politik perkauman bukan agenda utama lagi. Belajarlah dari kesilapan. Menghina, mengeji, memfitnah dan rasuah bukan syariat Islam. Kembalilah ke rumah Allah. Minta petunjuk. Kumpulkan semua ahli fikir yang tersohor, bincang, bincang dan bincang. cari jalan yang terbaik. Jika Tun Mahathir berjaya mengeluarkan kita dari kancah kegawatan ekonomi, saya pasti beliau mungkin dapat membantu kita untuk menghadapi cabaran lawan yang sangat hebat ini. Insyaallah...

No comments: