Sunday, September 7, 2008

Melayu lupa diri spt kacang lupakan kulit

Ramai di kalangan orang-orang Melayu PAS dan PKR yang kini mewah dan hebat diibaratkan seperti kaduk naik junjung. Setelah masing-masing berjaya masuk universiti, berpendidikan tinggi, kerja hebat-hebat dan kemudian hidup senang terus tidak mahu menghargai jasa pihak kerajaan BN serta Dasar Ekonomi Baru dan Dasar Pembangunan Nasional yang telah membantu mereka dari segi peluang, kewangan dan sokongan untuk hidup maju di Tanah Melayu ini.

Melayu cepat lupa diri ? Ya, tindakan beberapa pemimpin Melayu parti PKR dan PAS seperti Tan Sri Khalid Ibrahim dan Mat Sabu (tidak termasuk lagi orang-orang Melayu PKR dan PAS yang turut sama mengutuk) yang dengan selamber mengeluarkan kenyataan membangkang dan memperlekehkan manafaat DEB dan sebaliknya menuduh DEB hanya semata-mata mengenyangkan perut kroni-kroni UMNO adalah golongan Melayu yang tidak bersyukur. Semata-mata ingin mengampu dan memenangkan ‘kawan karib’ mereka Lim Guan Eng (DAP Penang ) yang tegas mahu menghapuskan fungsi keistimewaan Bumiputera melalui DEB di Pulau Pinang.

Gunakan akal. Semenjak mula-mula agenda DEB dirancang dan diimplementasikan sekian lama dahulu, berapa ramai anak-anak Melayu tanpa mengira PAS atau UMNO telah diterima masuk ke dalam Maktab Rendah Sains Mara, Sekolah-Sekolah Berasrama Penuh, Kolej Matrikulasi, Kementerian Pendidikan dan UiTM sehingga sekarang. Berapa ramai pula anak-anak Melayu yang memasuki IPTA atau IPTS dalam dan luar negara yang diberi biasiswa penuh MARA dan Jabatan Perkhidmatan Awam. Malang sekali apabila sudah graduan, sudah berkerjaya, anak-anak Melayu ini menafikan mereka pernah dibantu kerajaan dan menidakkan bahawa segala yang dicapai mereka bukan atas sokongan Dasar Ekonomi Baru.

Fikirkan lagi. Apakah semua kakitangan professional kerajaan, kakitangan PETRONAS, MARA, TELEKOM, TNB sekarang ini adalah orang-orang UMNO semuanya? Tidak masuk akal bukan ? Kalau benar-benar disoal-selidik, entah berapa ribuan kakitangan professional organisasi-organisasi tenama ini adalah penyokong-penyokong PKR dan PAS yang seringkali mengutuk dan mengumpat kerajaan BN di belakang-belakang. Nampakkah anda gambarannya ?

Jika orang-orang Melayu sebeginilah, yang kini sedemikian berjaya, sekarang menidakkan pula jasa-jasa kerajaan BN terhadap mereka dan memperlekehkan manafaat DEB kepada orang-orang Melayu dan Bumiputera. Mereka ini adalah golongan-golongan yang tidak tahu berterima kasih. Kalau beginilah dasar ‘tidak berterima kasih’ mereka, maka amat wajar mana-mana pengikut PKR atau PAS yang kini menjadi pensyarah di UiTM (Universiti Tolong Melayu) dan UUM (Universiti UMNO) segera dikeluarkan dari perkhidmatan mereka.Begitu juga dengan PETRONAS, keluarkan sahaja mana-mana kakitangan Melayu yang menyokong PKR atau PAS. Tidakkah mereka sedari bahawa, jika tidak kerana bantuan secara langsung dan tidak langsung kerajaan BN dan DEB, orang Melayu seperti mereka tidak mungkin akan berada ke tahap itu ? .."Melayu Mudah Lupa" (Tun Mahathir).

No comments: