Wednesday, October 8, 2008

Akhirnya..kau pergi jua...

Sejarah tercipta apabila Perdana Menteri Malaysia yang kelima yang juga merupakan Presiden UMNO akan mengundurkan diri dalam tempoh beberapa bulan lagi. Ini ekoran pengumuman beliau petang tadi pada pihak media selepas mempengerusi mesyuarat tertinggi Barisan nasional hari ini.

banyak persoalan dan tanda tanya disebalik keputusan yang telah beliau but, namun bagi pemerhati2 politik, keputusan ini memang sudah dijangka. Akibat tekanan dari kalangan ahli UMNO dari pelbagai peringkat serta tekanan dari DSAI dan PR, akhirnya beliau akur dengan ketentuan kareer politik beliau. Sesungguhnya, inilah keputusan yang paling sukar dibuat oleh mana-mana pemimpin tertinggi mana-mana parti politik dunia.

Jika kita lihat trend politik dunia masa kini, beberapa pemimpin tertinggi dunia telah tersungkur akibat kegawatan politik yang berlaku di negara mereka. Bak kata pepatah, telur di hujung tanduk, akhirnya Pak Lah telah membuat satu keputusan yang beliau harap dapat mengembalikan kegemilangan negara ke aras yang lebih baik dan sepatutnya.

Pasti, ramai musuh-musuh beliau akan bertepuk tangan dan melaungkan kegembiraan namun ingatlah, apa yang berlaku hari ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita semua agar kita sentiasa mengutamakan kemakmuran dan kestabilan rakyat dan negara berbanding dengan kepentingan peribadi.

Kepada Pak Lah, saya tabik hormat kepada keputusan yang telah Datuk Seri lakukan. Hanya pemipin sejati sahaja yang berani berbuat demikian. keputusan ini bukanlah satu 'bail-out' tetapi satu keputusan yang bakal membawa Malaysia menuju ke arah kegemilangan.

1 comment:

Pak Oned said...

Good Luck to Pak Lah!!!