Sunday, February 22, 2009

Suara Rakyat

Saya ada mengikuti satu rancangan foruem di channel astro 501 baru-baru ini dan salah satu tajuk yg dibincangkan ialah ttg kehendak sebenar rakyat. Moderator menyatakan kebanyakkan ahli politik samada BN atau PR mengeluarkan statement yg mereka rasa dpt diterima oleh penyokong mereka sedasngkan apa yg sebenarnya berlaku adalah sebaliknya.

Sememangnya apa yg telah diperkatakan memang ada kebenarannya. Kita selalu mengandaikan orang setuju dgn idea atau program yg kita lakukan tanpa menyedasri kehendak sebenar penerima. Sebelum pemimpin mengeluarkan apa-apa cadangan atau kenyataan, sepatutnya mereka membuat tinjauan dari kalangan rakyat dari semua peringkat umur, gender serta tahap pendidikan. Barulah kita dpt membuat satu penilaian yg hampir tepat.

Jgnlah kita mengandaikan rakyat suka dgn kita krn kita telah melakukan tugas dgn baik tetapi disebaliknya mungkin mereka sudah tidak ada pilihan lagi. Semoga pihak pemimpin kita mengambilkira suara rakyat. Buat penyelidikan dgn menggunakankepakaran penyelidik bebas krn rumusannya tidak akan berat sebelah.

No comments: