Wednesday, December 10, 2008

Kemenangan bersejarah

RAKYAT Amerika Syarikat dahagakan perubahan dan mereka telah bersuara dengan lantang dan jelas mahukan perubahan ini melalui peti undi dengan memilih calun Presiden dari Parti Demokrat, Barrack Obama menjadi Presiden AS ke 44.

Kemenangan Barack Obama dan kejayaannya mengalahkan calon presiden dari Parti Republikan, John McCain untuk memegang tampuk kuasa di Rumah Putih merupakan satu sejarah kepada AS yang buat pertama kali mempunyai presiden dari warga berkulit hitam.

Barack Obama akan mengangkat sumpah sebagai presiden AS ke 44 pada 20 Januari 2009 dan selaku presiden beliau akan berhadapan dengan cabaran-cabaran yang hebat antaranya krisis ekonomi yang sedang melanda AS, perang Iraq dan sistem perkhidmatan kesihatan yang perlu di perbaiki selain dari mengembalikan reputasi AS di arena antarabangsa yang menurun di bawah pentadbiran Bush.

Kemenangan Obama juga merupakan satu kemenangan besar kepada Parti Demokrat, Dan undi besar yang di berikan rakyat Amerika kepada Obama dan Parti Demokrat mengambarkan kekecewaan mereka terhadap pentadbiran Presiden George W. Bush sepanjang 8 tahun yang lalu.

Mengimbau kembali perjalanan kempennya sepanjang 2 tahun lalu Obama berkata, “Ia satu perjalanan yang jauh. Tapi malam ini, tiba hari nya dalam pilihan raya saat yang bermakna, perubahan sudah tiba bagi Amerika," katanya di hadapan lebih 125,000 penyokongnya.

Beliau turut berterima kasih kepada pasukan kempennya, iaitu isteri, anak dan mendiang neneknya yang meninggal sehari sebelum pembuangan undi, semalam.

Beliau berkata: “Saya tidak pernah bayangkan untuk ke Rumah Putih. Kami tidak bermula dengan banyak wang atau cadangan.

"Kempen kami tidak bermula di Washington, ia bermula di lorong belakang di Des Moines, bilik tetamu atau ruang depan Charleston.”

Sementara itu jika McCain menang beliau akan merupakan presiden tertua pernah berkuasa di Rumah Putih dalam penggal pertama menakala calun naib presiden Sarah Palin pula merupakan naib presiden wanita pertama dalam sejarah AS.

Kemenangan Obama terjamin semalam apabila Ohio, Florida, Virginia, Iowa, New Mexico, Nevada dan Colorado yang telah menyokong Bush dalam pilihanraya 2004 memberikan undi kepada Obama.

Kekalahan McCain menjadi lebih teruk apabila beliau gagal merebut undi di Pennsylvania yang merupakan kubu kuat Parti Demokrat.

Keputusan mutakhir menunjukkan Obama dengan selesa memenangi undi dari lebih 380 undi perwakilan (Electoral College) walaupun beliau hanya perlu 270 undi. Dalam undi popular pula atau undi majoriti dari rakyat Amerika beliau mendahului McCain dengan 51 peratus atau lebih 5 juta undi berbanding McCain yang hanya mendapat 48 peratus undi.

John McCain akur dengan keputusan pilihanraya tersebut dan berkata rakyat Amerika telah bersuara dan sambil mengucapkan tahniah kepada Obama beliau berjanji akan membantu Obama menghadapi cabaran-cabaran yang bakal di hadapinya sebagai presiden nanti.

"Kita sudah samapi ke penghujung perjalanan yang jauh. Warga Amerika telah bersuara dan mereka telah bersuara dengan jelasnya".

Senator Obama telah mencapai kemuncak yang di harapkannya untuk negara ini. Seluruh masyarakat dunia menyanjung tinggi Obama atas kejayaannya. Ini merupakan satu pengajaran yang sangat penting kepada semua ahli politik Malaysia. Segala yang baik kita jadikan tauladan dan apa yang tidak baik kita jadikan sempadan.

No comments: