Monday, June 29, 2009

Jangan "over-confident"...

Antara sedar atau tidak, rakyat kini lebih bersikap terbuka dlm menerima apa jua fakta atau dakyah yang diutarakan oleh mana2 pihak khasnya yang berkaitan dgn politik. setiap kali berlakunya pilihanraya, maka rakyat akan dihujani oleh pelbagai maklumat terkini atau lapok, benar atau dusta dari semua pihak yang berkepentingan. Setiap hari, semua media arus perdana atau reformis aakan mengeluarkan bahan kempen yang berbagai genre dan pendekatan.
namun, apa yg dpt kita perhatikan bahawa, tidak semua rakyat terpengaruh oleh maklumat2 ini. rakyat lebih berhati-hati dlm menerima maklumat tersebut. setiap dakwaan atau belaan akan dikaji. mereka tidak akan menyokong membuta tuli walaupun masih terdapat segelintir penyokong fanatik yg tidak dapat menerima arus perubahan dan perkembangan semasa.

Sudah beberpa pilihanraya umum dan kecil telah kita saksikan dan setiap kali, pasti keputusannya memang diluar jangkaan. jika kita lihat keputusan beberapa piulihanraya kecil sejak kebelakangan ini, boleh dikatakan semuanya telah dimenangi oleh pihak PR walaupun kita disajikan dengan berita seolah-olah rakyat telah menolak pihak PR dan menyokong sepenuhnya kerajaan BN namun akhirnya, pihak PR jua yg memenangi pilihanraya.

pernahkah kita bertanya mengapa ini berlaku? Adakah mereka sedar bahawa rakyat sudah muak dgn cara kempen dan pendekatan memenangi hati rakyat sudah lapuk? Sekiranya pihak Barisan nasional ingin menangi pilihanraya kecil di manik Urai, satu pendekatan baru yang lebih praktikal mtanpa menyakiti hati mana2 pihak harus dipertimbangkan. Berceritalah kepada rakyat apa yg akan dilakukan, program2 pembangunan yg bakal direncanakan, faedah2 menyokong BN, tu8njukkan keikhlasan tanpa perlu mendapat liputan media yg meluas, gunakan kepakaran bloggers utk mematahkan serang hendap pihak lawan, jangan merendah-rendahkan pihak lawan, jgn memfitnah pihak lawan, gunakan reverse psychology utk memenangi hati rakyat, jgn keterlaluan bila mengutuk pihak lawan khasnya "Tok Guru" dan yg paling penting, tunjukkan keikhlasan semasa berkempen kerana rakyat tahu mengenal yg mana kaca dan yg mana permata...
de3ngan menurunkan seorang calon dari sektor pengurusan korporat nyata mempunyai kelebihan tp harus diingat pemborong ikan lebih dikenali kerana mereka berhadapan dgn rakyat biasa terutama sekali pengundi setiap hari. jadi, jgn salah strategi dan jgn "over-confident"...

No comments: